Risteily siipiratasaluksella on ainutlaatuinen kokemus

Risteily siipiratasaluksella on ainutlaatuinen kokemus

Mikä on siipiratasalus?

delta-queenLaiva, joka toimii konevoimalla, mutta jonka vetolaitteen muodostaa joko yksi tai kaksi siipiratasta, on siipirataslaiva. Siipirattaiden käyttö oli yleistä höyrylaivoissa ennen kuin potkuri keksittiin. Suomessa käytettiin siipirattaita tavallisesti siten, että ne sijaitsivat rungon keskivaiheilla laivan molemmin puoli, kun taas jokiliikenteessä Amerikassa käytetyissä laivoissa siipiratas sijaitsi usein laivan perässä ja aluksissa oli ainoastaan yksi siipiratas. Ensimmäinen siipiratas otettiin käyttöön Suomessa vuonna 1833. Päijänteelle höyrylaivat saapuivat 1850-luvun kuluessa. Ensimmäinen näistä höyrylaivoista oli nimetty kotimaamme mukaan nimellä Suomi ja sillä kuljetettiin viljaa. Päijänteen merkitys kasvoi kun Vääksyn kanava avattiin 1870-luvun alkupuolella. Laivanvarustusta varten alettiin myös kouluttaaa pioneereja, joiden joukosta nousi joitakin laivanvarustukseen voimakkaasti vaikuttaneita henkilöitä.

Keurusselällä käytössä ollut siipiratasalus on siipirataslaiva, jossa on dieselkoneisto, sähkögeneraattorit sekä kaksi siipiratasta, joissa on molemmissa sähkömootori. Ohjaus toimii työntövoiman lisäksi siipirattailla eikä peräsintä tai potkuria tästä syystä tarvita. Aluksen pituus on 31 metriä, leveys 9 metriä, koneteho 300 hevosvoimaa ja matkustajia mahtuu kyytiin kerralla 150.

Jyväskylässä entisöidään ainoaa aitoa Suomessa säilynyttä siipirataslaivaa. Ainoastaan aluksen ruosteessa oleva runko on enää jäljellä, mutta entistämistöiden avulla pyritään vielä saamaan esiin aluksen entinen loisto.

Rentoudu siipiratasaluksen vieraana kauniita Keurusselän maisemia ihastellen

Toukokuusta syyskuuhun on Keurusselällä ollut mahdollista astua siipiratasalukseen ja lähteä ihastelemaan Keurusselän upeita maisemia siipiratasalukselta käsin. Risteilyyn oli mahdollista liittää mahdollisuus nauttia maittavasta ruokailusta joko pappilassa tai juhlatalo Ukko-Pekassa. Näin risteilystä tuli vieläkin monipuolisempi kokemus. Tekninen vika aluksessa aiheutti risteilyjen kesäkauden katkeamisen vuonna 2014, mutta nyt näyttäisi siltä, että siipiratasaluksen kunnostamiseen oltaisiin myöntämässä 35 000 euron suuruinen kunnostusraha. Jos siipiratasalus saadaan kuntoon ja jos sen liikennöintiin löydetään uusi yrittäjä, saataneen alus taas liikenteeseen. Näin hienon aluksen paikka ei ole telakalla, vaan sen saaminen takaisin liikenteeseen on monen tahon toiveena. Alushan on on muuten Keuruun kaupungin rakennuttama kopio 1800-1900-lukujen vaihteessa liikennöineestä höyrylaivasta, joten sen matkassa voi kokea historian havinaa. Tästä syystä onkin jo kulttuurihistoriallisestikin tärkeää saada alus kuntoon ja takaisin liikenteeseen.